Data:Matí del 15 d’agost.
Origen:Element de la festa reestructurat als anys vuitanta del segle XX, seguint una tradició que venia de dècades anteriors.
Recorregut:Plaça de la Vila de Gràcia, carrer de Goya, carrer Gran de Gràcia i carrer de Gràcia.
Organitzadors:Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia, Fundació Festa Major de Gràcia i Districte de Gràcia.
Descripció:El Seguici del Matí de Festa Major és la màxima representació protocol·lària de les colles i de la imatgeria festiva de Gràcia acompanyats musicalment amb el Toc d’Inici de Gràcia; els músics de la Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia interpreten la peça de Josep Tardío Pi estrenada al 2013 de forma continuada fins a l’arribada de l’església de Santa Maria de Gràcia.
El componen, en l’ordre que s’exposa:
- Músics de la Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia
- Guàrdies de gala
- Autoritats i dos representants de cada colla de la Coordinadora de Colles de Cultura de Gràcia
- Colles de cultura de Gràcia segons l’ordre del Protocol Festiu de la Vila de Gràcia.
- Veïns i veïnes de Gràcia
Amb la Guàrdia Urbana de gala, el Seguici del Matí de Festa Major surt de la plaça de la Vila de Gràcia pel carrer Goya fins a Gran de Gràcia, i tot seguit baixa cap a l’església de Santa Maria de Gràcia, on les autoritats, les figures i les colles són rebudes pel rector de la parròquia.
Acte seguit, els Gegants de Gràcia entren a la parròquia de Santa Maria de Gràcia i, durant l’ofertori de l’Ofici Major, ballen solemnement fins davant de l’altar. A continuació, es fa ofrena del ram de la geganta a la patrona i, després, la imatgeria de la colla se situa als costats de l’altar per presidir l’Ofici de Festa Major. Al final, els gegants i els gegantons surten dansant acompanyats dels músics i el Pau i la Llibertat es planten a la porta de l’església, custodiant-la durant la sortida de tots els assistents i per fer la imposició del nou ram natural de Festa Major. A més a més, es fan tres galejades d’honor per part de la colla dels Trabucaires de Gràcia i els Bastoners de Gràcia ballen El Virolet de Gràcia d’honor.